Descomponiendo el Síndrome de Déficit Atencional en el Adulto: hacia un entendimiento de su heterogeneidad pronóstica.

Autores/as

  • Andrea Slachevsky Ch 1. Departamento de Farmacología, Instituto de Ciencias Biomédicas y Departamento de Ciencias Neurológicas. Facultad de Medicina, Universidad de Chile. 2. Unidad de Neurología Cognitiva y Demencias. Servicio de Neurología, Hospital del Salvador. Santiago, Chile.3. Unidad de Neurología, Clínica Alemana. 4. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile.
  • Carolina Pérez J 4. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile.6. Unidad de Neurología, Clínica Las Condes.
  • Jaime R. Silva 5. Departamento de Salud Mental y Psiquiatría. Universidad de La Frontera.
  • Amparo Ruiz-Tagle 4. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile.
  • Rocío Mayol 4. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile.
  • Carlos Muñoz-Neira 2. Unidad de Neurología Cognitiva y Demencias. Servicio de Neurología. Hospital del Salvador.
  • Javier Núñez-Huasaf 4. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile.7. Laboratory of Computer Sciences, Massachusetts General Hospital, Harvard University y Hospital San Juan de Dios, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.

Palabras clave:

Achievement, Adult, Deficit Disorder with Hyperactivity, Executive Function

Resumen

PROGNOSTIC HETEROGENEITY OF ATTENTION DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER IN ADULTS
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a clinical syndrome characterized by an onset in early life. More than 65% of patients persist with manifestations of ADHD in adulthood. These symptoms may interfere in activities of daily-living, interpersonal relationships and professional and academic achievement. Nevertheless, the observation of an important group of adults with ADHD who do not show significant difficulties in the areas mentioned before puts into evidence the prognostic heterogeneity of this disorder. One of the current, most accepted explanations is the Double-Pathway Model: two double-dissociated deficits (Executive Disorders and Delayed-Reward Processing impairments) are involved in the genesis of ADHD, which explains the existence of different behavioral phenotypes. Moreover, personality traits like tenacity or perseverance are associated with higher levels of achievement in adults. On these grounds, we propose the hypothesis that the neurobiological correlate of tenacity/perseverance is a preserved Delayed-Reward Processing capacity, although further studies are needed to verify this idea.

Biografía del autor/a

Andrea Slachevsky Ch, 1. Departamento de Farmacología, Instituto de Ciencias Biomédicas y Departamento de Ciencias Neurológicas. Facultad de Medicina, Universidad de Chile. 2. Unidad de Neurología Cognitiva y Demencias. Servicio de Neurología, Hospital del Salvador. Santiago, Chile.3. Unidad de Neurología, Clínica Alemana. 4. Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile.

Correspondencia a: Andrea Slachevsky Chonchol Centro de Investigación Avanzada en Educación. Universidad de Chile. Periodista José Carrasco Tapia Nº 75 Santiago Fono: 56-2-9977557 Fax: 56-2-5754021 Email: aslachevsky@me.com

Publicado

2012-03-06

Cómo citar

Slachevsky Ch, A., Pérez J, C., Silva, J. R., Ruiz-Tagle, A., Mayol, R., Muñoz-Neira, C., & Núñez-Huasaf, J. (2012). Descomponiendo el Síndrome de Déficit Atencional en el Adulto: hacia un entendimiento de su heterogeneidad pronóstica. Revista Médica De Chile, 140(3). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/1231

Número

Sección

Artículos de revisión