Evaluación de Docentes Clínicos de Postgrado: desarrollo y propiedades psicométricas del instrumento MEDUC-PG14.

Autores/as

  • Margarita Pizarro Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Nancy Solís Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Viviana Rojas Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Luis Antonio Díaz Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Oslando Padilla Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Luz María Letelier Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Andrés Aizman Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Alberto Sarfatis Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Trinidad Olivos Universidad Alberto Hurtado
  • Alejandro Soza Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Alejandro Delfino Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Gonzalo Latorre Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Danisa Ivanovic-Zuvic Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Trinidad Hoyl Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Marcela Bitran Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Juan Pablo Arab Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Arnoldo Riquelme Pontificia Universidad Católica de Chile

Palabras clave:

Educational measurement, Questionnaires, Specialties, medical

Resumen

Background: Feedback is one of the most important tools to improve teaching in medical education. Aim: To develop an instrument to assess the performance of clinical postgraduate teachers in medical specialties. Material and methods: A qualitative methodology consisting in interviews and focus-groups followed by a quantitative methodology to generate consensus, were employed. After generating the instrument, psychometric tests were performed to assess the construct validity (factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha). Results: Experts in medical education, teachers and residents of a medical school participated in interviews and focus groups. With this information, 26 categories (79 items) were proposed and reduced to 14 items (Likert scale 1-5) by an expert’s Delphi panel, generating the MEDUC-PG14 survey, which was answered by 123 residents from different programs of medical specialties. Construct validity was carried out. Factor analysis showed three domains: Teaching and evaluation, respectful behavior towards patients and health care team, and providing feedback. The global score was 4.46±0.94 (89% of the maximum). One teachers’ strength, as evaluated by their residents was "respectful behavior" with 4.85±0.42 (97% of the maximum). ”Providing feedback" obtained 4.09 ± 1.0 points (81.8% of the maximum). MEDUC-PG14 survey had a Cronbach's alpha coefficient of 0.947. Conclusions: MEDUC-PG14 survey is a useful and reliable guide for teacher evaluation in medical specialty programs. Also provides feedback to improve educational skills of postgraduate clinical teachers.

Biografía del autor/a

Margarita Pizarro, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología y Centro de Educación Médica. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Nancy Solís, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología y Centro de Educación Médica. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Viviana Rojas, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología y Centro de Educación Médica. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Luis Antonio Díaz, Pontificia Universidad Católica de Chile

Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Oslando Padilla, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Salud Pública. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Luz María Letelier, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Medicina Interna. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Andrés Aizman, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Medicina Interna. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Alberto Sarfatis, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Medicina Interna. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Trinidad Olivos, Universidad Alberto Hurtado

Facultad de Psicología. Universidad Alberto Hurtado

Alejandro Soza, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Alejandro Delfino, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Anestesia. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Gonzalo Latorre, Pontificia Universidad Católica de Chile

Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Danisa Ivanovic-Zuvic, Pontificia Universidad Católica de Chile

Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Trinidad Hoyl, Pontificia Universidad Católica de Chile

Directora de Postgrado. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Marcela Bitran, Pontificia Universidad Católica de Chile

Centro de Educación Médica. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Juan Pablo Arab, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Arnoldo Riquelme, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesor Asociado de Gastroenterología y Centro de Educación Médica. Facultad de Medicina. Pontificia Universidad Católica de Chile

Descargas

Publicado

2015-07-06

Cómo citar

Pizarro, M., Solís, N., Rojas, V., Díaz, L. A., Padilla, O., Letelier, L. M., Aizman, A., Sarfatis, A., Olivos, T., Soza, A., Delfino, A., Latorre, G., Ivanovic-Zuvic, D., Hoyl, T., Bitran, M., Arab, J. P., & Riquelme, A. (2015). Evaluación de Docentes Clínicos de Postgrado: desarrollo y propiedades psicométricas del instrumento MEDUC-PG14. Revista Médica De Chile, 143(8). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/4203

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a

<< < 3 4 5 6 7 > >>