Cuestionario de prácticas pedagógicas: análisis de su estructura factorial y consistencia interna en docentes de carreras de salud.

Autores/as

  • Cristhian Pérez V Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Giulietta Vaccarezza G Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián
  • César Aguilar A Enfoque Émico
  • Katherine Coloma N Universidad del Desarrollo
  • Horacio Salgado F Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián
  • Marjorie Baquedano R University of Sheffield
  • Carla Chavarría R Escuela de Pedagogía, Universidad de la Frontera
  • Nancy Bastías V Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Palabras clave:

Education, Medical, Educational Measurement, Faculty, Teaching

Resumen

Background: Teaching practice is one of the most complex topics of the training process in medicine and other health care careers. The Teaching Practices Questionnaire (TPQ) evaluates teaching skills. Aim: To assess the factor structure and internal consistency of the Spanish version of the TPP among health care teachers. Material and methods: The TPQ was answered by 315 university teachers from 13 of the 15 administrative Chilean regions, who were selected through a non-probabilistic volunteer sampling. The internal consistency of TPP factors was calculated and the correlation between them was analyzed. Results: Six factors were identified: Student-centered teaching, Teaching planning, Assessment process, Dialogue relationship, Teacher-centered teaching and Use of technological resources. They had Cronbach alphas ranging from 0.60 to 0.85. Conclusions: The factorial structure of TPQ differentiates the most important functions of teaching. It also shows a theoretical consistency and a practical relevance to perform a diagnosis and continuous evaluation of teaching practices. Additionally, it has an adequate internal consistency. Thus, TPQ is valid and reliable to evaluate pedagogical practices in health care careers.

Biografía del autor/a

Cristhian Pérez V, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Giulietta Vaccarezza G, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián

Docente, Facultad de Psicología sede Concepción, Universidad San Sebastián

César Aguilar A, Enfoque Émico

Investigador, Enfoque Émico

Katherine Coloma N, Universidad del Desarrollo

Coordinadora sede Concepción, Centro de Desarrollo de la Docencia, Universidad del Desarrollo, Concepción

Horacio Salgado F, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián

Directo de Carrera de Psicología sede Concepción, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián

Marjorie Baquedano R, University of Sheffield

Ph.D (c) in Sociology, University of Sheffield

Carla Chavarría R, Escuela de Pedagogía, Universidad de la Frontera

Coordinadora de Vinculación con el medio, Escuela de Pedagogía, Universidad de la Frontera

Nancy Bastías V, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Descargas

Publicado

2016-05-18

Cómo citar

Pérez V, C., Vaccarezza G, G., Aguilar A, C., Coloma N, K., Salgado F, H., Baquedano R, M., Chavarría R, C., & Bastías V, N. (2016). Cuestionario de prácticas pedagógicas: análisis de su estructura factorial y consistencia interna en docentes de carreras de salud. Revista Médica De Chile, 144(6). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/4640

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

<< < 1 2