¿Se relaciona la capacitación docente con las prácticas pedagógicas en académicos de carreras de la salud de Chile?

Autores/as

  • Diego Troncoso-G Departamento de Odontología Restauradora, Facultad de Odontología, Universidad de Concepción
  • Cristhian Pérez-V Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Giulietta Vaccarezza-G Carrera de Psicología Sede Concepción, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.
  • César Aguilar-A Unidad de Investigación, Enfoque Émico, Concepción, Chile.
  • Nadia Muñoz-N Oficina de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile.

Palabras clave:

Education, Medical, Faculty, Programmed Instruction as Topic, Staff Development, Teaching

Resumen

Background: University teachers prioritize acquiring knowledge about their disciplines over pedagogic training. However, the latter is becoming increasingly important in the present teaching scenario. Aim: To relate pedagogic practices with pedagogic training of teachers from health care careers of public and private universities. Material and methods: Pedagogic practice and training activities participation questionnaires were answered by 296 teachers of undergraduate students from Chilean public and private universities. Results: There was a direct correlation between discipline training and all pedagogic practice factors. However, pedagogic training correlated with all the factors with the exception of teacher centered learning. Teachers with a master degree had higher scores in factors related to teaching planning and process assessment. Having a doctor degree had no impact on these factors. A multiple regression analysis showed that both discipline and pedagogic training and having a master degree were associated with pedagogic practices of teachers. Conclusions: Both pedagogic and discipline training influence the quality of teaching provided by undergraduate teachers.

Biografía del autor/a

Diego Troncoso-G, Departamento de Odontología Restauradora, Facultad de Odontología, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Odontología Restauradora, Facultad de Odontología, Universidad de Concepción

Cristhian Pérez-V, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asociado, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Giulietta Vaccarezza-G, Carrera de Psicología Sede Concepción, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.

Docente. Carrera de Psicología Sede Concepción, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.

César Aguilar-A, Unidad de Investigación, Enfoque Émico, Concepción, Chile.

Investigador. Unidad de Investigación, Enfoque Émico, Concepción, Chile.

Nadia Muñoz-N, Oficina de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile.

Médico docente. Oficina de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile.

Descargas

Publicado

2017-06-09

Cómo citar

Troncoso-G, D., Pérez-V, C., Vaccarezza-G, G., Aguilar-A, C., & Muñoz-N, N. (2017). ¿Se relaciona la capacitación docente con las prácticas pedagógicas en académicos de carreras de la salud de Chile?. Revista Médica De Chile, 145(5). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/5682

Número

Sección

Artículos de Investigación