Identidad ocupacional en docentes de carreras de la salud y su relación con las prácticas pedagógicas.

Autores/as

  • Juan E Arellano-Vega Universidad San Sebastián, Facultad de Psicología
  • Cristhian E Pérez-Villalobos Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Giulietta Vaccarezza-Garrido Universidad San Sebastián, Facultad de Psicología
  • Marjorie Baquedano-Rodríguez University of Sheffield
  • César A Aguilar-Aguilar Enfoque Émico, Unidad de Investigación
  • Nancy Bastías-Vega Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Carolina Bustamante-Durán Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Javiera Ortega-Bastidas Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Patricio Lagos-Rebolledo Universidad Católica de Temuco, Facultad de Educación.

Palabras clave:

Education, Medical, Educational Measurement, Faculty, Teaching

Resumen

Background: Occupational identity is defined as the perception of occupational interests, abilities, goals, and values, and the structure of the meanings that link these self-perceptions to career role. We developed an occupational identity questionnaire suitable to be used with university teachers. Aim: To evaluate the psychometric properties of the Occupational Identity Questionnaire (OIQ) and relate its results with those of the Teaching Practices questionnaire. Material and methods. The OIQ and Teaching Practices Questionnaire were answered by 311 university teachers along Chile, who were selected through a non-probabilistic volunteer sampling. An exploratory factor analysis was performed and the internal consistency of each factor was calculated with Cronbach’s Alpha. Spearman correlations were used to explore the relationship between the two questionnaires. Results: Two factors were identified in OIQ: Teaching Vocation and Sense of Competence. Cronbach’s Alpha was 0.75 for teaching vocation and 0.82 for the sense of competence. There was a moderate direct relationship between teaching vocation, sense of competence and the results of the Teaching Practices Questionnaire. Conclusions: OIS has an adequate internal consistency, its factorial structure showed two different types of identities and it is directly related to the results of the Teaching Practices Questionnaire.

Biografía del autor/a

Juan E Arellano-Vega, Universidad San Sebastián, Facultad de Psicología

Docente adjunto, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián, sede Concepción, Chile.

Cristhian E Pérez-Villalobos, Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica

Profesor asociado, Departamento de Educación Médica, Universidad de Concepción, Chile.

Giulietta Vaccarezza-Garrido, Universidad San Sebastián, Facultad de Psicología

Profesor Asistente, Facultad de Psicología, Universidad San Sebastián, sede Concepción, Chile.

Marjorie Baquedano-Rodríguez, University of Sheffield

University of Sheffield

César A Aguilar-Aguilar, Enfoque Émico, Unidad de Investigación

Investigador, Unidad de Investigación, Enfoque Émico, Chile.

Nancy Bastías-Vega, Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica

Profesor asistente, Departamento de Educación Médica, Universidad de Concepción, Chile.

Carolina Bustamante-Durán, Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica

Profesor asistente, Departamento de Educación Médica, Universidad de Concepción, Chile.

Javiera Ortega-Bastidas, Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica

Profesor asistente, Departamento de Educación Médica, Universidad de Concepción, Chile.

Patricio Lagos-Rebolledo, Universidad Católica de Temuco, Facultad de Educación.

Profesor, Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco.

Descargas

Publicado

2018-04-17

Cómo citar

Arellano-Vega, J. E., Pérez-Villalobos, C. E., Vaccarezza-Garrido, G., Baquedano-Rodríguez, M., Aguilar-Aguilar, C. A., Bastías-Vega, N., Bustamante-Durán, C., Ortega-Bastidas, J., & Lagos-Rebolledo, P. (2018). Identidad ocupacional en docentes de carreras de la salud y su relación con las prácticas pedagógicas. Revista Médica De Chile, 146(3). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/6043

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a