Portafolio en pregrado de medicina: impacto educacional a 10 años de su implementación.

Autores/as

  • Diego Reyes Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Lorena Isbej Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Javier Uribe Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cristián Ruz Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Margarita Pizarro Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Rosa Walker Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pedro Pérez Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Armando Maldonado Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Camila Robles Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Gonzalo Latorre Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Danisa Ivanovic-Zuvic Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Catalina Figueroa Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Agustín González Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Petre Cotoras Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Carolina Núñez Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Jaime Labarca Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Arnoldo Riquelme Pontificia Universidad Católica de Chile

Palabras clave:

Education, Medical, Undergraduate, Feedback, Professionalism

Resumen

Background: A portfolio is a compilation of academic work that demonstrates student’s knowledge, reflection and critical thinking. Aim: To describe the development and implementation of an undergraduate portfolio in the School of Medicine at the Pontificia Universidad Católica de Chile, its temporal evolution and its educational impact after 10 years of experience. Material and methods: The development and implementation of a portfolio for 4th-year undergraduate medical student was analyzed. Its design, teaching and learning methodologies, results and perceptions of students and teachers were assessed. The educational impact was measured using Kirkpatrick´s levels. Results: A total of 1320 students participated between 2007 and 2017, supported by six teachers and 190 assistant-students. The portfolio included clinical cases, narrative medicine, palliative care and evidence-based medicine (EBM). The overall student’s perception was positive, highlighting the development of critical analysis, clinical reasoning and professionalism. The delivery of feedback and learning assessment, allowed students to obtain excellent grades. There were only two cases of plagiarism reported. Fifteen EBM articles and two books with 52 narrative medicine essays were published. The greatest organizational impact of this teaching innovation, was that it evolved to become an established and continuous assessment instrument in 10 consecutive years. Conclusions: This portfolio is a project with a high educational impact, with a favorable perception by students and tutors, excellent results related to grades, stimulating both scientific writing and reflective practice.

Biografía del autor/a

Diego Reyes, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Lorena Isbej, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Odontología, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile. Centro de Educación Médica y Ciencias de la Salud, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile. Unidad Docente de Farmacología y Toxicología, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Javier Uribe, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Cristián Ruz, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Margarita Pizarro, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Rosa Walker, Pontificia Universidad Católica de Chile

Programa de estudios médicos humanísticos. Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Pedro Pérez, Pontificia Universidad Católica de Chile

Programa de Medicina Paliativa y Cuidados Continuos, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile. Departamento de Medicina Interna, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Armando Maldonado, Pontificia Universidad Católica de Chile

Programa de Medicina Paliativa y Cuidados Continuos, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile. Departamento de Medicina Interna, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Camila Robles, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Gonzalo Latorre, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Danisa Ivanovic-Zuvic, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Catalina Figueroa, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Agustín González, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Petre Cotoras, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Carolina Núñez, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Jaime Labarca, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Medicina Interna, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Arnoldo Riquelme, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile. Centro de Educación Médica y Ciencias de la Salud, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile. Departamento de Ciencias de la Salud, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

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Publicado

2019-07-03

Cómo citar

Reyes, D., Isbej, L., Uribe, J., Ruz, C., Pizarro, M., Walker, R., Pérez, P., Maldonado, A., Robles, C., Latorre, G., Ivanovic-Zuvic, D., Figueroa, C., González, A., Cotoras, P., Núñez, C., Labarca, J., & Riquelme, A. (2019). Portafolio en pregrado de medicina: impacto educacional a 10 años de su implementación. Revista Médica De Chile, 147(6). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/7312

Número

Sección

Educación Médica

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