Nivel educativo y su asociación con niveles de actividad física en Chile

Autores/as

  • Alex Garrido-Méndez Universidad Católica de la Santísima Concepción
  • Carlos Matus-Castillo Universidad Católica de la Santísima Concepción
  • Felipe Poblete-Valderrama Universidad Santo Tomás, Sede Valdivia, Chile.
  • Carol Flores-Rivera Universidad Andrés Bello, Sede Concepción, Chile.
  • Fanny Petermann-Rocha University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom
  • Fernando Rodriguez-Rodriguez Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.
  • Jaime Vásquez-Gómez Universidad Católica del Maule, Talca, Chile.
  • Ximena Díaz-Martínez Universidad del Bio Bio.
  • Ana Rosa Beltrán Universidad de Antofagasta.
  • Carlos Celis Morales University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom. Universidad Mayor, Santiago, Chile.

Palabras clave:

Education, Exercise, Sex

Resumen

Background: A higher educational level is associated with healthier lifestyles. Aim: To assess the association between the level of compliance with physical activity recommendations and years of formal education in Chilean adults. Material and methods: Analysis include 6,174 participants from the National Health Survey 2016-2017. Physical activity levels were assessed through the Global Physical Questionnaire (GPAQ v2). Physical inactivity was defined as <600 MET/minute/week. Results: Among subjects without education, 44% and 27% of women and men respectively, were physically inactive. Among women and men with the highest number of years of education (>16) the figures for physical inactivity were 27% and 15% respectively. The odds for not meeting the physical activity recommendations was 2.3 [95% confidence intervals (CI): 1.57; 3.38] and 3.9 [95% CI: 2.27; 6.95] in women and men without any formal education respectively, as compared with those who reported 12 years of education. Women and men who reported a high level of education ? (16 years) did not show significant differences compared to the reference group. Conclusions: People with low levels of education are more likely to be physically inactive.

Biografía del autor/a

Alex Garrido-Méndez, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Departamento de Ciencias del Deporte y Acondicionamiento Físico. Académico

Carlos Matus-Castillo, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Departamento de Ciencias del Deporte y Acondicionamiento Físico. Académico

Felipe Poblete-Valderrama, Universidad Santo Tomás, Sede Valdivia, Chile.

Facultad de Salud, Escuela de Ciencias del Deporte y Actividad Física. Académico

Carol Flores-Rivera, Universidad Andrés Bello, Sede Concepción, Chile.

Facultad de Educación y Ciencias Sociales. Pedagogía en Educación Física para la Educación General Básica. Académica

Fanny Petermann-Rocha, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom

Institute of Health and Wellbeing, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom 5BHF Glasgow Cardiovascular Research Centre, Institute of Cardiovascular and Medical Science, PhD Student

Fernando Rodriguez-Rodriguez, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.

Grupo IRyS, Escuela de Educación Física. Académico

Jaime Vásquez-Gómez, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile.

Vicerrectoría de Investigación y Postgrado. Académico

Ximena Díaz-Martínez, Universidad del Bio Bio.

Grupo Calidad de Vida y Estilos de Vida Saludable, Departamento Ciencias de la Educación

Ana Rosa Beltrán, Universidad de Antofagasta.

Departamento de Educación. Académica

Carlos Celis Morales, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom. Universidad Mayor, Santiago, Chile.

BHF Glasgow Cardiovascular Research Centre, Institute of Cardiovascular and Medical Académico. Centro de Investigación en Fisiología Aplicada y Salud

Descargas

Publicado

2020-03-11

Cómo citar

Garrido-Méndez, A., Matus-Castillo, C., Poblete-Valderrama, F., Flores-Rivera, C., Petermann-Rocha, F., Rodriguez-Rodriguez, F., Vásquez-Gómez, J., Díaz-Martínez, X., Beltrán, A. R., & Celis Morales, C. (2020). Nivel educativo y su asociación con niveles de actividad física en Chile. Revista Médica De Chile, 148(3). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/7464

Número

Sección

Artículos de Investigación

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