Maltrato en el pregrado de la carrera de medicina: percepción de los estudiantes

Autores/as

  • Nancy Bastías-Vega Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Cristhian Pérez-Villalobos Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Débora Alvarado-Figueroa Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Mary Jane Schilling-Norman Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Maritza Espinoza-Riffo Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Paula Parra-Ponce Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Olga Matus-Betancourt Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Josselinne Toirkens-Niklitschek Dirección de Acompañamiento Académico y Socioemocional, Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile.

Palabras clave:

Bullying, Education, Medical, Undergraduate, Students, Teaching

Resumen

Background: Alarms about mistreatment in medical education have been raised for almost 30 years. Aim: To describe the frequency of abuse reports among medical students at a university in Chile, investigating their association with age, sex, and educational level. Material and methods: The Mistreatment by Teachers Questionnaire was applied to 264 first to seventh year medical students (54% males). An exploratory factorial analysis of the instrument was performed, a descriptive analysis was made and its relationship with age, sex and level of training were evaluated. Results: Ninety eight percent of respondents reported having been mistreated at least once. Mistreatment was grouped into three factors with a confidence ranging between ?=0.79 and 0.93, namely demoralization, deregulated demands and physical aggression. The first two were associated with age and level of education. There were no differences by sex. Conclusions: Mistreatment is common in undergraduate medical education, as it has been found in other universities around the world.

Biografía del autor/a

Nancy Bastías-Vega, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesora Asociada, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepciónn

Cristhian Pérez-Villalobos, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asociado, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Débora Alvarado-Figueroa, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Mary Jane Schilling-Norman, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Colaborador docente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Maritza Espinoza-Riffo, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Colaborador docente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Paula Parra-Ponce, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesora Asociada, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepciónn

Olga Matus-Betancourt, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesora Asociada, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepciónn

Josselinne Toirkens-Niklitschek, Dirección de Acompañamiento Académico y Socioemocional, Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile.

Directora, Dirección de Acompañamiento Académico y Socioemocional, Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile.

Descargas

Publicado

2020-11-11

Cómo citar

Bastías-Vega, N., Pérez-Villalobos, C., Alvarado-Figueroa, D., Schilling-Norman, M. J., Espinoza-Riffo, M., Parra-Ponce, P., Matus-Betancourt, O., & Toirkens-Niklitschek, J. (2020). Maltrato en el pregrado de la carrera de medicina: percepción de los estudiantes. Revista Médica De Chile, 149(4). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/8738

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >>