Desarrollo de una estrategia para fortalecer la competencia intercultural en el currículum de pregrado de Enfermería

Autores/as

  • Angélica Farías Cancino Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Marcela González-Agüero Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Marcela Urrutia Egaña Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Marco Cruces Ramírez Universidad Diego Portales
  • Joaquín Navea Barrera Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Javiera Reyes Vásquez Pontificia Universidad Católica de Chile

Palabras clave:

Cultural Competency, Curriculum, Education, Medical, Undergraduate, Nursing, Healthcare Disparities

Resumen

In a health context marked by increasing health inequalities, population ageing, pandemics and migration, the development of competencies for the intercultural encounter between healthcare workers and patients is essential. Tertiary education institutions have a social responsibility to address this issue. Health Science programs are challenged to provide culturally sensitive care to diverse populations. Therefore, it is necessary to reflect upon the models that will guide this process, and to assess undergraduate curricula to determine their appropriateness to address this challenge. This article describes a methodology for assessing the undergraduate curriculum for the development of intercultural competence and presents a strategy for promoting its sustainable development across the curriculum.

Biografía del autor/a

Angélica Farías Cancino, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesor Asistente Adjunto, Escuela de Enfermería, Pontificia Universidad Católica de Chile

Marcela González-Agüero, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesor Asistente Adjunto, Escuela de Enfermería, Pontificia Universidad Católica de Chile

Marcela Urrutia Egaña, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesor Asistente Adjunto, Escuela de Enfermería, Pontificia Universidad Católica de Chile

Marco Cruces Ramírez, Universidad Diego Portales

Interno de Enfermería

Joaquín Navea Barrera, Pontificia Universidad Católica de Chile

Interno de Enfermería

Javiera Reyes Vásquez, Pontificia Universidad Católica de Chile

Interno de Enfermería

Descargas

Publicado

2021-09-29

Cómo citar

Farías Cancino, A., González-Agüero, M., Urrutia Egaña, M., Cruces Ramírez, M., Navea Barrera, J., & Reyes Vásquez, J. (2021). Desarrollo de una estrategia para fortalecer la competencia intercultural en el currículum de pregrado de Enfermería. Revista Médica De Chile, 149(10). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/9399

Número

Sección

Educación Médica