Inteligencia emocional en estudiantes de ocho carreras de primer año de una Facultad de Medicina.

Autores/as

  • Nancy Navarro Universidad de La Frontera, Chile.
  • Mónica Illesca Universidad de La Frontera, Chile.
  • Rossana Rojo Universidad de La Frontera, Chile.
  • Luis González Universidad de La Frontera, Chile.
  • Resi Gittermann Universidad de La Frontera, Chile.
  • Romina Garrido Universidad de La Frontera, Chile.
  • Carolina Rascón Universidad de Girona, España.

Palabras clave:

Academic Performance, Emotional Intelligence, Educational Measurement

Resumen

Background: Emotional Intelligence (EI) in students is related with physical and psychological well-being, personal satisfaction, and better academic performance. Aim: To assess EI in students from eight health careers at the beginning and end of a year of university experience. Material and Methods: Sociodemographic and EI questionnaires were answered by 364 first-year students (74% women) at the beginning and end of the academic year. The EI questionnaire comprised attention, understanding and regulation of emotions subscales. Results: The mean EI score increased at the end of the academic year from 79.5 to 81.2 (p<0.01). A similar trend was observed in the subscales of emotional attention and emotional clarity. No significant differences between sexes were observed. First-year medical students had higher scores on all subscales, both at the beginning and end of the academic year. In all students, the subscale with the highest score was emotional repair. Conclusions: Tools to diagnose students' strengths and weaknesses are relevant for higher education institutions. These tools facilitate the implementation of educational and personal improvement strategies.

Biografía del autor/a

Nancy Navarro, Universidad de La Frontera, Chile.

Profesora Asociado. Departamento Obstetricia y Ginecología. Oficina de Educación en Ciencias de la Salud (OFECS). Facultad de Medicina, Universidad de La Frontera, Chile.

Mónica Illesca, Universidad de La Frontera, Chile.

Profesora Asociado. Departamento Medicina Interna. Oficina de Educación en Ciencias de la Salud (OFECS). Facultad de Medicina, Universidad de La Frontera, Chile

Rossana Rojo, Universidad de La Frontera, Chile.

Profesora. Departamento Obstetricia y Ginecología. Oficina de Educación en Ciencias de la Salud (OFECS). Facultad de Medicina, Universidad de La Frontera, Chile.

Luis González, Universidad de La Frontera, Chile.

Profesor. Departamento Medicina Interna. Oficina de Educación en Ciencias de la Salud (OFECS). Facultad de Medicina, Universidad de La Frontera, Chile.

Resi Gittermann, Universidad de La Frontera, Chile.

Profesora Asistente. Departamento Medicina Interna. Oficina de Educación en Ciencias de la Salud (OFECS). Facultad de Medicina, Universidad de La Frontera, Chile.

Romina Garrido, Universidad de La Frontera, Chile.

Estudiante. Departamento de Enfermería. Facultad de Medicina, Universidad de La Frontera, Chile.

Carolina Rascón, Universidad de Girona, España.

Profesora. Facultad de Enfermería, Universidad de Girona, España.

Descargas

Publicado

2021-09-07

Cómo citar

Navarro, N., Illesca, M., Rojo, R., González, L., Gittermann, R., Garrido, R., & Rascón, C. (2021). Inteligencia emocional en estudiantes de ocho carreras de primer año de una Facultad de Medicina. Revista Médica De Chile, 150(1). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/9459

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a