Estructura factorial y confiabilidad de la escala de aprendizaje autodirigido de Fisher, King & Tague en alumnos de medicina chilenos.

Autores/as

  • Eduardo Fasce H Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.
  • Cristhian Pérez V Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.Psicólogo, Magister en Psicología con mención en Psicología Educativa
  • Liliana Ortiz M Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.
  • Paula Parra P Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.Kinesiólogo, Magister© en Educación Médica para las Ciencias de la Salud
  • Olga Matus B Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.Ingeniero Informático, Magister© en Educación Médica en Ciencias de la Salud.

Palabras clave:

Learning, Psychometrics, Students medical

Resumen

FACTORIAL STRUCTURE AND RELIABILITY OF FISHER, KING & TAGUE’S SELF-DIRECTED LEARNING READINESS SCALE IN CHILEAN MEDICAL STUDENTS

Background: Continuous education is  crucial among physicians. Therefore, medical schools must teach self-directed learning skills to their students. Aim: To evaluate the factorial structure and reliability of the Spanish version of the Self-Directed Learning Readiness Scale of Fisher, King & Tague, applied to medical students. Material and Methods: The survey was answered by 330 students aged between 17 and 26 years (58% men, with 10 missing cases). Factorial structure, internal reliability and temporary stability of scale was evaluated. Results: The Exploratory Factorial Analysis, conducted using a principal factor method, identified five factors in the structure of the survey.  Internal consistency was adequate with a Cronbach’s alpha  between 0.66 and 0.88. Test retest reliability, comparing the results of the survey applied six months after the first application, showed Pearson correlation coefficients that fluctuated between 0.399 and 0.68.  Conclusions: These results show a defined factorial structure with adequate reliability of the survey.  

Biografía del autor/a

Eduardo Fasce H, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.

Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Janequeo s/n, Barrio Universitario, Concepción, Chile. Teléfono: 41 2204932 Correo electrónico: efasce@udec.cl

Cristhian Pérez V, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.Psicólogo, Magister en Psicología con mención en Psicología Educativa

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Liliana Ortiz M, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.

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Paula Parra P, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.Kinesiólogo, Magister© en Educación Médica para las Ciencias de la Salud

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Olga Matus B, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile. Chacabuco esquina Janequeo, Concepción, Chile.Ingeniero Informático, Magister© en Educación Médica en Ciencias de la Salud.

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Publicado

2011-10-19

Cómo citar

Fasce H, E., Pérez V, C., Ortiz M, L., Parra P, P., & Matus B, O. (2011). Estructura factorial y confiabilidad de la escala de aprendizaje autodirigido de Fisher, King & Tague en alumnos de medicina chilenos. Revista Médica De Chile, 139(11). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/1453

Número

Sección

Artículos de Investigación

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