¿Cómo abordan su aprendizaje los estudiantes de Medicina autónomos? Una aproximación cualitativa.

Autores/as

  • Carolina Márquez U Universidad de Concepción
  • Eduardo Fasce H Universidad de Concepción
  • Javiera Ortega B Universidad de Concepción
  • Carolina Bustamante D Universidad de Concepción
  • Cristhian Pérez V Universidad de Concepción
  • Pilar Ibáñez G Universidad de Concepción
  • Liliana Ortiz M Universidad de Concepción
  • Camila Espinoza P Universidad de Concepción
  • Nancy Bastías V Universidad de Concepción

Palabras clave:

Learning, Students, medical, Qualitative research

Resumen

Background: Understanding how autonomous students are capable of regulating their own learning process is essential to develop self-directed teaching methods. Aim: To understand how self-directed medical students approach learning in medical schools at University of Concepción, Chile. Material and Methods: A qualitative and descriptive study, performed according to Grounded Theory guidelines, following Strauss & Corbin was performed. Twenty medical students were selected by the maximum variation sampling method. The data collection technique was carried out by a semi-structured thematic interview. Students were interviewed by researchers after an informed consent procedure. Data were analyzed by the open coding method using Atlas-ti 7.5.2 software. Results: Self-directed learners were characterized by being good planners and managing their time correctly. Students performed a diligent selection of contents to study based on reliable literature sources, theoretical relevance and type of evaluation. They also emphasized the discussion of clinical cases, where theoretical contents can be applied. This modality allows them to gain a global view of theoretical contents, to verbalize knowledge and to obtain a learning feedback. Conclusions: The learning process of autonomous students is intentional and planned.

Biografía del autor/a

Carolina Márquez U, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Asistente

Eduardo Fasce H, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Emérito

Javiera Ortega B, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Instructor

Carolina Bustamante D, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Instructor

Cristhian Pérez V, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Asistente

Pilar Ibáñez G, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor titular

Liliana Ortiz M, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Directora Profesor Asociado

Camila Espinoza P, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Investigadora Adjunta

Nancy Bastías V, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Asistente

Descargas

Publicado

2015-11-18

Cómo citar

Márquez U, C., Fasce H, E., Ortega B, J., Bustamante D, C., Pérez V, C., Ibáñez G, P., Ortiz M, L., Espinoza P, C., & Bastías V, N. (2015). ¿Cómo abordan su aprendizaje los estudiantes de Medicina autónomos? Una aproximación cualitativa. Revista Médica De Chile, 143(12). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/4399

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

<< < 1 2