Factores que afectan al ambiente educativo en la formación preclínica de medicina según sus docentes

Autores/as

  • Guisela Olave P Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Cristhian Pérez V Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Eduardo Fasce H Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Liliana Ortiz M Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Nancy Bastías V Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Carolina Márquez U Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Paula Parra P Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Pilar Ibañez G Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Palabras clave:

Education, Medical, Undergraduate, Mental Health, Stress, Psychological, Students

Resumen

Background: Educational environment has an important effect on the quality of learning and student satisfaction in medicine. Most of previous studies have been conducted using questionnaires that assess the phenomenon considering overall dimensions, without paying attention to the specific manifestations of this topic, especially those aspects that are related to the protagonists of the learning process: teachers and students. Aim: To describe factors that affect the educational environment in the preclinical Medical formation, according to Medical teachers in Concepción, Chile. Material and methods: Qualitative study, using the Grounded theory method. Semi-structured interviews were performed to 10 medical teachers in Concepcion, Chile. They were selected by theoretical sampling. Data were analyzed using open coding. Results: Four emerging categories about the factors that affect the learning environment were identified: Personal factors of students, academic factors of students, personal factors of teachers and academic factors of teachers. Conclusions: According to interviewed teachers, both personal factors in teachers and students that promote a positive learning environment are related with an attitude oriented towards others and communication skills. Academic factors are related with the responsible exercise of student and teacher roles and with the promotion of participation in the educational process.

Biografía del autor/a

Guisela Olave P, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Investigadora, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Cristhian Pérez V, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Eduardo Fasce H, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Emérito, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Liliana Ortiz M, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asociado, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Nancy Bastías V, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Carolina Márquez U, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Paula Parra P, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Pilar Ibañez G, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Títulas, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Descargas

Publicado

2016-09-14

Cómo citar

Olave P, G., Pérez V, C., Fasce H, E., Ortiz M, L., Bastías V, N., Márquez U, C., Parra P, P., & Ibañez G, P. (2016). Factores que afectan al ambiente educativo en la formación preclínica de medicina según sus docentes. Revista Médica De Chile, 144(10). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/4464

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >>