Propiedades psicométricas de un Cuestionario para evaluar expectativas académicas en estudiantes de primer año de medicina.

Autores/as

  • Cristhian Pérez V Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Liliana Ortiz M Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Eduardo Fasce H Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Paula Parra P Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Olga Matus B Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Peter McColl C Facultad de Medicina, Universidad Andrés Bello
  • Graciela Torres A Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián, Chile.
  • Andrea Meyer K Facultad de Medicina, Universidad Católica de la Santísima Concepción.
  • Carolina Márquez U Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Javiera Ortega B Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Palabras clave:

Learning, Medical Education, Undergraduate, Students, Medical

Resumen

Background: Academic Involvement Questionnaire, Expectations version (CIA-A), assesses the expectations of involvement in studies. It is a relevant predictor of student success. However, the evidence of its validity and reliability in Chile is low, and in the case of Medical students, there is no evidence at all. Aim: To evaluate the factorial structure and internal consistency of the CIA-A in Chilean Medical school freshmen. Material and Methods: The survey was applied to 340 Medicine freshmen, chosen by non-probability quota sampling. They answered a back-translated version of CIA-A from Portuguese to Spanish, plus a sociodemographic questionnaire. For psychometric analysis of the CIA-A, an exploratory factor analysis was carried on, the reliability of the factors was calculated, a descriptive analysis was conducted and their correlation was assessed. Results: Five factors were identified: vocational, institutional and social involvement, use of resources and student participation. Their reliabilities ranged between Cronbach's alpha values of 0.71 to 0.87. Factors also showed statistically significant correlations between each other. Conclusions: Identified factor structure is theoretically consistent with the structure of original version. It just disagrees in one factor. In addition, the factors' internal consistency were adequate for using them in research. This supports the construct validity and reliability of the CIA-A to assess involvement expectations in medical school freshmen.

Biografía del autor/a

Cristhian Pérez V, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Liliana Ortiz M, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asociado, Director del Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Eduardo Fasce H, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Emérito, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Paula Parra P, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Olga Matus B, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Peter McColl C, Facultad de Medicina, Universidad Andrés Bello

Profesor Asociado, Facultad de Medicina de la Universidad Andrés Bello. Director de Carrera de Medicina, Universidad Andrés Bello, sede Viña del Mar, Chile.

Graciela Torres A, Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián, Chile.

Secretaria de Estudios, Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián, Chile.

Andrea Meyer K, Facultad de Medicina, Universidad Católica de la Santísima Concepción.

Jefe de Carrera de Medicina, Facultad de Medicina, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile.

Carolina Márquez U, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Javiera Ortega B, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Instructor, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Descargas

Publicado

2015-09-28

Cómo citar

Pérez V, C., Ortiz M, L., Fasce H, E., Parra P, P., Matus B, O., McColl C, P., Torres A, G., Meyer K, A., Márquez U, C., & Ortega B, J. (2015). Propiedades psicométricas de un Cuestionario para evaluar expectativas académicas en estudiantes de primer año de medicina. Revista Médica De Chile, 143(11). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/4318

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >>