Experiencia interdisciplinaria para el diseño de productos para la salud

Autores/as

  • Juan Carlos Briede Universidad del Bío-Bío, Departamento de Arte y Tecnologías del Diseño
  • Cristhian E. Pérez Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Nancy Bastías Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Carolina E. Bustamante-Durán Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Pablo Olivera Universidad del Bío-Bío, Departamento de Arte y Tecnologías del Diseño
  • Paula Parra-Ponce Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Macarena Delgado Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica
  • Marcela Cabello
  • Ivone Campos Universidad de Concepción, Departamento de Educación Médica

Palabras clave:

Education, Graduate, Medical, Equipment Design, Models, Educational, Teaching

Resumen

Background: Training of innovative health professionals is necessary for the development of an effective health system in a limited resources context. However, the professionals underestimate their innovative role and receive sparse training in this issue. Meanwhile, industrial designers are trained to innovate but have a weak knowledge about health issues. Aim: To describe the outcomes of a study based on Challenge-Based Learning (CBL) where health and industrial design students learned about product development aimed to solve health problems. Material and methods: Twenty industrial design students, seven health care students and nine teachers of both disciplines participated in a User Centered Design workshop. Using the CBL method, they were challenged to develop products to tackle a health problem. At the end of the challenge, teachers and students evaluated the products using a semantic differential method and answered a questionnaire assessing the activity. Results: In the semantic differential method, all participants evaluated usefulness, functionality and organization of the product rather than its originality. The greatest discrepancies in evaluation were found between design and health teachers. Students positively evaluated the challenge, although the weakest point was its coordination. Conclusions: CBL and interdisciplinary work are adequate tools for the development of innovative competences, as well as understanding the central elements of innovation.

Biografía del autor/a

Juan Carlos Briede, Universidad del Bío-Bío, Departamento de Arte y Tecnologías del Diseño

Briede, Juan Carlos: Diseñador industrial de la Universidad de Valparaíso (1996). Máster en Diseño, Gestión y Desarrollo de Nuevos Productos de la Universidad Politécnica de Valencia, España (2005) y doctor en Métodos y Técnicas del Diseño Industrial y Gráfico en la misma universidad (2008). Miembro del Comité Académico del Magíster en Didáctica Proyectual (MADPRO). Investigador Fondecyt desde el 2012. Revisor becas de posgrado CONICYT desde 2010. (jbriede@ubiobio.cl)

Descargas

Publicado

2017-11-17

Cómo citar

Briede, J. C., Pérez, C. E., Bastías, N., Bustamante-Durán, C. E., Olivera, P., Parra-Ponce, P., Delgado, M., Cabello, M., & Campos, I. (2017). Experiencia interdisciplinaria para el diseño de productos para la salud. Revista Médica De Chile, 145(10). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/6060

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a