Aspectos motivacionales involucrados en el aprendizaje autodirigido en estudiantes de medicina. Un enfoque cualitativo.

Autores/as

  • Eduardo Fasce H Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Javiera Ortega B Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Instructor
  • Pilar Ibáñez G Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Carolina Márquez U Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Cristhian Pérez V Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Carolina Bustamante D Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Liliana Ortiz M Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Olga Matus B Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Nancy Bastías V Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Camila Espinoza P Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Palabras clave:

Learning, Motivation, Students, Medical

Resumen

Background: Motivation is an essential aspect in the training process of medical students. The association that motivation can have with learning self-regulation is of utmost importance for the design of curriculum, teaching methods and evaluation. Aim: To describe the motivational aspects of self-directed learning among medical students from a traditional Chilean University. Material and Methods: A qualitative, descriptive study based on grounded theory of Strauss and Corbin. Twenty 4th and 5th year medical students were selected using a maximum variation sampling technique. After obtaining an informed consent, semi-structured interviews and field notes were carried out. Data were analyzed to the level of open coding through Atlas-ti 7.5.2. Results: From the student point of view, personal motivational aspects are linked to the search for information, constant updating, the perception of the physician-patient relationship and interest in subject matters. From the scope of teachers, a main issue is related to their ability to motivate students to develop independent study skills. Conclusions: Personal motivational aspects facilitate the development of independent study skills, specifically in the search of information. The role of teachers is crucial in promoting these skills and the perception of medical students from their learning process.

Biografía del autor/a

Eduardo Fasce H, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Emérito

Javiera Ortega B, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Instructor

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Instructor

Pilar Ibáñez G, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Titular

Carolina Márquez U, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Asistente

Cristhian Pérez V, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Asistente

Carolina Bustamante D, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Asistente

Liliana Ortiz M, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Asociado Director Departamento

Olga Matus B, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Asistente

Nancy Bastías V, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción Profesor Asistente

Camila Espinoza P, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Descargas

Publicado

2016-05-03

Cómo citar

Fasce H, E., Ortega B, J., Ibáñez G, P., Márquez U, C., Pérez V, C., Bustamante D, C., Ortiz M, L., Matus B, O., Bastías V, N., & Espinoza P, C. (2016). Aspectos motivacionales involucrados en el aprendizaje autodirigido en estudiantes de medicina. Un enfoque cualitativo. Revista Médica De Chile, 144(5). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/4420

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

<< < 1 2