Aprendizaje autodirigido y su relación con estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes de medicina.

Autores/as

  • Carolina Márquez U Universidad de Concepción
  • Eduardo Fasce H Universidad de Concepción
  • Cristhian Pérez V Universidad de Concepción
  • Javiera Ortega B Universidad de Concepción
  • Paula Parra P Universidad de Concepción
  • Liliana Ortiz M Universidad de Concepción
  • Olga Matus B Universidad de Concepción
  • Pilar Ibáñez G Universidad de Concepción

Palabras clave:

Education, medical, Learning, Models, educational, Students, Medical

Resumen

Background: Self-directed learning (SDL) skills are particularly important in medical education, considering that physicians should be able to regulate their own learning experiences. Aim: To evaluate the relationship between learning styles and strategies and self-directed learning in medical students. Material and methods: One hundred ninety nine first year medical students (120 males) participated in the study. Preparation for Independent Learning (EPAI) scale was used to assess self-direction. Schmeck learning strategies scale and Honey and Alonso (CHAEA) scales were used to evaluate learning styles and strategies. Results: Theoretical learning style and deep processing learning strategy had positive correlations with self-direct learning. Conclusions: Medical students with theoretical styles and low retention of facts are those with greater ability to self-direct their learning. Further studies are required to determine the relationship between learning styles and strategies with SDL in medical students. The acquired knowledge will allow the adjustment of teaching strategies to encourage SDL.

Biografía del autor/a

Carolina Márquez U, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Asistente

Eduardo Fasce H, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Profesor Emérito

Cristhian Pérez V, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Asistente

Javiera Ortega B, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Instructor

Paula Parra P, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Instructor

Liliana Ortiz M, Universidad de Concepción

Departamento de Educación Médica Profesor Asociada

Olga Matus B, Universidad de Concepción

Departemento de Educación Médica Profesor Asistente

Pilar Ibáñez G, Universidad de Concepción

Departemento de Educación Médica Profesor Titular

Descargas

Publicado

2014-10-30

Cómo citar

Márquez U, C., Fasce H, E., Pérez V, C., Ortega B, J., Parra P, P., Ortiz M, L., Matus B, O., & Ibáñez G, P. (2014). Aprendizaje autodirigido y su relación con estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes de medicina. Revista Médica De Chile, 142(11). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/3588

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >>