Relación entre prácticas pedagógicas y estrategias de aprendizaje en docentes de carreras de la salud.

Autores/as

  • Constanza Carrasco Z Facultad de Medicina Universidad San Sebastián
  • Cristhian Pérez V Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción
  • Graciela Torres A Facultad de Medicina Universidad San Sebastián
  • Eduardo Fasce H Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Palabras clave:

Education, Medical, Undergraduate, Faculty, Learning

Resumen

Background: Medical Education, according to the constructivist education paradigm, puts students as the protagonists of the teaching and learning process. It demands changes in the practice of teaching. However, it is unclear whether this new model is coherent with the teachers’ ways to cope with learning. Aim: To analyze the relationship between teaching practices and learning strategies among teachers of health careers in Chilean universities. Material and methods: The Teaching Practices Questionnaire and Learning Strategies Inventory of Schmeck were applied to 200 teachers aged 24 to 72 years (64% females). Results: Teachers use different types of teaching practices. They commonly use deep and elaborative learning strategies. A multiple regression analysis showed that learning strategies had a 13% predictive value to identify student-centered teaching, but they failed to predict teacher-centered teaching. Conclusions: Teaching practices and learning strategies of teachers are related. Teachers frequently select constructivist model strategies, using different teaching practices in their work.

Biografía del autor/a

Constanza Carrasco Z, Facultad de Medicina Universidad San Sebastián

Médico Cirujano - Pediatra Magíster en Educación Médica para las Ciencias de la Salud Directora de Carrera de Medicina - Sede Concepción, Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián

Cristhian Pérez V, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Psicólogo, Magíster en Psicología con mención en Psicología Educativa Profesor asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Graciela Torres A, Facultad de Medicina Universidad San Sebastián

Enfermera Matrona Magíster en Educación Médica para las Ciencias de la Salud Secretaria de Estudios de la Carrera de Medicina - Sede Concepción, Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián

Eduardo Fasce H, Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Médico cirujano. Cardiólogo. Profesor emérito, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Descargas

Publicado

2016-06-15

Cómo citar

Carrasco Z, C., Pérez V, C., Torres A, G., & Fasce H, E. (2016). Relación entre prácticas pedagógicas y estrategias de aprendizaje en docentes de carreras de la salud. Revista Médica De Chile, 144(9). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/4511

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >>