Formación clínica en carreras de la salud: ¿dónde se incluye la diversidad?

Autores/as

  • Olga Matus-Betancourt Universidad de Concepción
  • Javiera Ortega Universidad de Concepción
  • Cristhian Perez-Villalobos Universidad de Concepción
  • Peter McColl-Calvo Universidad Andrés Bello
  • Nancy Navarro-Hernández Universidad de La Frontera
  • Verónica Silva-Orrego Universidad Andrés Bello
  • Juan Arellano-Vega Universidad de Concepción
  • Ivone Campos-Cerda Universidad de Concepción
  • María José Solis-Grant Universidad de Concepción
  • Mary Jane Schilling-Norman Universidad de Concepción
  • Camila Espinoza-Parcet Universidad de Concepción
  • Sebastian Gonzalez-Brevis Universidad de Concepción

Palabras clave:

Clinical Clerkship, Cultural Diversity, Education, Medical

Resumen

Background: Educational inclusion, a concept that has changed over time, is becoming relevant. It initially considered only disability and now contemplates education for all people. Educational inclusion has special relevance in health care workers’ training, who will have direct contact with heterogeneous populations, where diversity-oriented treatments are required. Aim: To describe how diversity is integrated into health care training in a clinical context. Material and methods: A qualitative study, based on Grounded Theory. Two group interviews and thirteen semi-structured interviews were conducted among 11 teachers and 25 students of health careers. Data was analyzed using Atlas-ti 7.5.2. A constant comparison method, reaching an axial coding level, was used. Results: The category of training in health careers in the context of diversity emerged. It is a process that operates in cognitive, affective and behavioral dimensions. It accounts for the diversity of system actors and the model of a health professional and teacher facing diversity. Conclusions: These dimensions should be understood during clinical training. Socio-cultural diversity encompassing gender, sex, ethnicity, religion and disability should be considered. Therefore, educational inclusion is an important issue to be considered by universities.

Biografía del autor/a

Olga Matus-Betancourt, Universidad de Concepción

Profesor Asistente Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Javiera Ortega, Universidad de Concepción

Profesor Asistente Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Cristhian Perez-Villalobos, Universidad de Concepción

Profesor Asociado Departamento de Educación Médica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Peter McColl-Calvo, Universidad Andrés Bello

Profesor Asociado Facultad de Medicina Universidad Andrés Bello

Nancy Navarro-Hernández, Universidad de La Frontera

Profesora Asociada Facultad de Medicina Universidad de La Frontera

Verónica Silva-Orrego, Universidad Andrés Bello

Profesora Asociada Facultad de Medicina Universidad Andrés Bello

Juan Arellano-Vega, Universidad de Concepción

Colaborador Académico Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Ivone Campos-Cerda, Universidad de Concepción

Profesora Asistente Facultad de Medicina Universidad de Concepción

María José Solis-Grant, Universidad de Concepción

Profesora Asistente Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Mary Jane Schilling-Norman, Universidad de Concepción

Colaboradora Académica Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Camila Espinoza-Parcet, Universidad de Concepción

Asistente de Investigación Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Sebastian Gonzalez-Brevis, Universidad de Concepción

Asistente de Investigación Facultad de Medicina Universidad de Concepción

Descargas

Publicado

2020-03-20

Cómo citar

Matus-Betancourt, O., Ortega, J., Perez-Villalobos, C., McColl-Calvo, P., Navarro-Hernández, N., Silva-Orrego, V., Arellano-Vega, J., Campos-Cerda, I., Solis-Grant, M. J., Schilling-Norman, M. J., Espinoza-Parcet, C., & Gonzalez-Brevis, S. (2020). Formación clínica en carreras de la salud: ¿dónde se incluye la diversidad?. Revista Médica De Chile, 148(4). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/7742

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a