Educación médica y bienestar: orientaciones para el desarrollo de una educación médica positiva

Autores/as

  • Álvaro Tala
  • Cecilia Plaza
  • Tamara Galleguillos
  • Eugenio Donaire
  • Camila Tagle
  • Isabel González
  • Rodrigo Fonseca
  • María Paz Saavedra
  • Javiera Cruz
  • Natalia Fuentes
  • Álvaro Ibarra
  • Constanza Lemus
  • Andrés Vergara
  • Maria Cristina Sotomayor
  • Agustín Núñez

Palabras clave:

Education, Medical, Health Promotion, Mental Health, Psychopathology, Students, Medical)

Resumen

The transition to and through college can affect the mental health of college students. The situation in medical students is particularly worrisome, considering that they have high rates of psychopathology. These mental health problems can be associated with worse academic and professional outcomes and worse patient care. In this scenario, it is relevant to look at how this problem can be addressed considering variables of both mental health and educational systems in medicine. Therefore, initiatives to promote well-being during the career are proposed. The importance of wellbeing at an institutional level should be defined. Also, the foundations of learning neurosciences from the point of view of wellbeing should be incorporated. Considering that wellbeing goes beyond the absence of discomfort, the role of educational environment both in learning and in mental health should be recognized. Proven effective interventions should be incorporated. It must be considered that not every initiative linked to wellbeing is necessarily positive and that discomfort to a certain extent can be exploited educatively as well. The wellbeing of medical students is a complex, dynamic and multidimensional issue. These principles are orientations for different actors of the educational process, to define how they will approach this problem in their contexts.

Biografía del autor/a

Álvaro Tala

Director Unidad de Educación en Ciencias de la Salud, Universidad Autónoma de Chile, Profesor Asistente Ad-Honorem, Departamento de Educación en Ciencias de la Salud, Universidad de Chile Psiquiatra, Hospital Militar de Santiago

Cecilia Plaza

Unidad de Medicina Familiar y Cuidados Integrales Oncológicos, Clínica Alemana de Santiago

Tamara Galleguillos

Psiquiatra,Profesora Asistente, Departamento de Psiquiatría, Pontificia Universidad Católica de Chile

Eugenio Donaire

Urgenciólogo, Profesor Asistente, Departamento de Medicina Interna, Universidad Finis Terrae

Camila Tagle

Médico Internista, Servicio de Geriatría, Hospital San José Profesor Instructor, Universidad de Santiago de Chile

Isabel González

Psiquiatra, Jefa del Servicio de Psiquiatría y Unidad de Salud Mental del Hospital Provincial del Huasco Docente en Universidad de Atacama

Rodrigo Fonseca

Profesor Instructor, Departamento de Medicina Interna, Universidad San Sebastián

María Paz Saavedra

Fisiatra, Colaborador Académico, Departamento de Cirugía, Universidad de Concepción

Javiera Cruz

Estudiante de Medicina, Universidad Autónoma de Chile

Natalia Fuentes

Estudiante de Medicina, Universidad de Talca

Álvaro Ibarra

Estudiante de Medicina, Universidad de Santiago de Chile

Constanza Lemus

Estudiante de Medicina, Universidad San Sebastián

Andrés Vergara

Estudiante de Medicina, Universidad de Valparaiso

Maria Cristina Sotomayor

Estudiante de Medicina, Universidad de Los Andes

Agustín Núñez

Estudiante de Medicina, Universidad Autónoma de Chile

Descargas

Publicado

2021-12-27

Cómo citar

Tala, Álvaro, Plaza, C., Galleguillos, T., Donaire, E., Tagle, C., González, I., Fonseca, R., Saavedra, M. P., Cruz, J., Fuentes, N., Ibarra, Álvaro, Lemus, C., Vergara, A., Sotomayor, M. C., & Núñez, A. (2021). Educación médica y bienestar: orientaciones para el desarrollo de una educación médica positiva. Revista Médica De Chile, 150(2). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/9705

Número

Sección

Educación Médica