Implementación de la reforma Curricular de la Escuela de Medicina de la Pontificia Universidad Católica de Chile: analizando la experiencia.

Autores/as

  • Marcela Cisternas Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Javier Rodríguez Pontificia Universidad Católouca de Chile
  • Carolina Llanos Pontificia Universidad Católouca de Chile
  • Francisco Garrido Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Claudio Nazar Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Natalie Thone Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Marisol Sirhan Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Natalia Gana Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Claudia Valdés Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Solange Rivera Pontificia Universidad Católica de Chile

Palabras clave:

Curriculum, Education, Medical, Undergraduate

Resumen

The accelerated scientific, technological, and social advances in recent years have posed new challenges for professional training institutions, where universities play a leading role. Medical schools have not been oblivious to this process. This is how Universidad Católica implemented in 2015 a curricular reform derived from the joint work of academics, students and graduates. For this purpose, a model consisting of stages was followed, including the identification of the problem, general assessment of needs, definition of purpose and learning objectives. We worked with surveys, focus groups and committees of academics and students to identify and map content within the mesh, review terminal learning objectives while creating and reviewing courses for the vertically and horizontally integrated delivery of content and competencies. The first cohort of the new curriculum entered in 2015, consisting of 126 students. The implementation required constant follow-up and monitoring, establishing changes and adjustments according to educational needs and unforeseen conditions such as the COVID-19 pandemic. The implementation process of the new curriculum has been positive, adjusting to the defined strategic planning and responding to unexpected events.

Biografía del autor/a

Marcela Cisternas, Pontificia Universidad Católica de Chile

Directora de Pregrado, Escuela de Medicina Departamento de Inmunología Clínica y Reumatología

Javier Rodríguez, Pontificia Universidad Católouca de Chile

Médico cirujano. Comité de Reforma Curricular, Escuela de Medicina

Carolina Llanos, Pontificia Universidad Católouca de Chile

Médico internista- reumatóloga. Comité de Reforma Curricular, Escuela de Medicina

Francisco Garrido, Pontificia Universidad Católica de Chile

Médico radiológo. Comité de Reforma Curricular, Escuela de Medicina

Claudio Nazar, Pontificia Universidad Católica de Chile

Sub Director Pregrado, Escuela de Medicina

Natalie Thone, Pontificia Universidad Católica de Chile

Médico otorrinolaringólogo. Comité de Reforma Curricular, Escuela de Medicina

Marisol Sirhan, Pontificia Universidad Católica de Chile

Médico internista- gastroenteróloga. Comité de Reforma Curricular, Escuela de Medicina

Natalia Gana, Pontificia Universidad Católica de Chile

Enfermera. Coordinadora de Asuntos Estudiantiles, Dirección de Pregrado Escuela de Medicina

Claudia Valdés, Pontificia Universidad Católica de Chile

Psicopedagoga. Coordinadora de Aseguramiento de Calidad y Acreditación Facultad de Medicina.

Solange Rivera, Pontificia Universidad Católica de Chile

Médico familiar del adulto. Comité de Reforma Curricular, Escuela de Medicina

Descargas

Publicado

2022-05-30

Cómo citar

Cisternas, M., Rodríguez, J., Llanos, C., Garrido, F., Nazar, C., Thone, N., Sirhan, M., Gana, N., Valdés, C., & Rivera, S. (2022). Implementación de la reforma Curricular de la Escuela de Medicina de la Pontificia Universidad Católica de Chile: analizando la experiencia. Revista Médica De Chile, 150(6). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/9789

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >>