Incorporación de paciente virtual en portafolio de estudiantes de medicina de pregrado

Autores/as

  • Catalina Figueroa Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Ignacio Calvo Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Carolina González Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Daniela Sandoval Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Oslando Padilla Departamento de Salud Pública, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Catalina Le Roy Departamento de Pediatría, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Alejandro Delfino Departamento de Anestesiología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Juan Pablo Arab Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Margarita Pizarro Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Nancy Solís Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Arnoldo Riquelme Departamento de Gastroenterología; Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Palabras clave:

Assessment, educational, Clinical case, Portfolio, Students, medical

Resumen

Background: In 2007, a Clinical-Case-Portfolio (CCP) was introduced as a new assessment instrument for fourth grade undergraduate medical students. Since then, several changes have been implemented such as reduction on the number of clinical cases, peer review and the introduction of virtual patient to the portfolio. Aim: To describe the virtual patient model incorporated to the CCP and assess the perception of this change and its effects on the performance of undergraduate students. Material and methods: Virtual patients were implemented based on prototype clinical cases with specific syndromes. Students’ perceptions about CCP before and after the introduction of virtual patients were evaluated using a validated questionnaire that was answered voluntarily and anonymously. Results: Overall perception of CCP significantly improved after the incorporation of virtual patients (97.1 ± 24.9 and 111.3 ± 25.7 points; 57.8 and 66.2% respectively). The same improvements were observed for the domains “Student Learning”, “Organization and Evaluation”, “Teaching Methodology” and “Integration”. In both years, students obtained high grades in CCP evaluations. However CCP grades were not significantly correlated with integrated final grades. Conclusions: The incorporation of virtual patients improved undergraduate students’ perception of CCP.

Biografía del autor/a

Arnoldo Riquelme, Departamento de Gastroenterología; Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Profesor Asociado

Departamento de Gastroenterología y Centro de Educación Médica

Facultad de Medicina

Pontificia Universidad Católica de Chile

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Publicado

2015-01-16

Cómo citar

Figueroa, C., Calvo, I., González, C., Sandoval, D., Padilla, O., Le Roy, C., Delfino, A., Arab, J. P., Pizarro, M., Solís, N., & Riquelme, A. (2015). Incorporación de paciente virtual en portafolio de estudiantes de medicina de pregrado. Revista Médica De Chile, 143(2). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/3349

Número

Sección

Artículos de Investigación

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