Innovación docente: catorce años de experiencia en un curso teórico de pregrado en medicina

Autores/as

  • Pauline Böhm Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Andrés Soffia Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Luis Antonio Díaz Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Ignacio Villagrán Departamento de Ciencias de la Salud, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Margarita Pizarro Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Luz María Collins Centro de Educación Médica y Ciencias de la Salud, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Arnoldo Riquelme Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile. Departamento de Ciencias de la Salud, Pontificia Universidad Católica de Chile. Centro de Educación Médica y Ciencias de la Salud, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Hugo Monrroy Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Palabras clave:

Curriculum, Educational Measurement, Education, Premedical, Students, Teaching

Resumen

Background: The School of Medicine of the Pontificia Universidad Católica de Chile implemented diverse curricular changes addressing teaching challenges, including those related to generational diversity. Aim: To describe the implementation and results of curricular innovation in the Theoretic Gastroenterology Course (CTG) imparted between 2008 and 2020. Materials and methods: The new teaching methods consisted in the implementation of interactive sessions, research conferences, video-recorded classes, and a learning management/assessment platform. An assessment of the learning model was implemented. As bibliographic material we incorporated self-instructive material and the CTG manual was re-edited. We registered the course syllabi, evaluation surveys, and final grades. Results: Students dedicated more time to attend the course, from 12.2 hours before to 18 hours after the implementation of video lessons (p<0.05). They reported improvements in the areas “Feedback” (from 6.2 to 6.6, on a scale of 1 to 7; p<0.05) and “Grades” (from 6.3 to 6.4; p<0.05), after implementing a learning model assessment. The score for "Information sources" increased from 6.5 to 6.6 after the re-edition of the manual (p<0.05). The final grades were similar or significantly higher than the average grades of all the theoretical courses imparted in the same period. Conclusions: The CTG underwent a series of curricular modifications, allowing for a rapid adaptation to extremely dynamic academic conditions.

Biografía del autor/a

Hugo Monrroy, Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Profesor Asistente Departamento de Gastroenterología Pontificia Universidad Católica de Chile

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Publicado

2020-10-13

Cómo citar

Böhm, P., Soffia, A., Díaz, L. A., Villagrán, I., Pizarro, M., Collins, L. M., Riquelme, A., & Monrroy, H. (2020). Innovación docente: catorce años de experiencia en un curso teórico de pregrado en medicina. Revista Médica De Chile, 148(11). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/8453

Número

Sección

Educación Médica

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