Experiencia de educación continua en línea en gastroenterología para médicos no especialistas

Autores/as

  • Lorena Isbej Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Javier Uribe Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Olga Carrasco
  • Isaac Villarroel Compuerta Estudio Virtual
  • Margarita Pizarro Pontificia Universidad Católica de Chile
  • María Isabel Jirón Universidad de Chile
  • Edgar Sanhueza Universidad del Desarrollo
  • Manuel Álvarez-Lobos Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cristian Hernández-Rocha Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Antonio Rollán Clínica Alemana de Santiago Universidad del Desarrollo
  • Ximena Monsalve
  • Luis Antonio Díaz Pontificia Universidad Católica de Chile
  • María Alejandra Cerda Universidad de Chile
  • Tomás Kramer
  • Fernando Munizaga Universidad de Chile
  • Arnoldo Riquelme Pontificia Universidad Católica de Chile

Palabras clave:

Education, Distance, Medical, Continuing, Gastroenterology, Program Evaluation

Resumen

Background: Continuing education is essential for health professions and online courses can be a good means for professional development. Aim: To describe the experience with online courses for continuing education in hepatology and gastroenterology and to analyze their educational impact. Material and methods: A three years’ experience in courses on liver diseases and digestive tract is described. Their curricular design, methodology, and the educational impact was analyzed using the four levels of the Kirkpatrick's model. Results: On average, there were 321 students per course (2015-2017). 94% were Chilean and 6% from abroad (20 countries). In the educational impact analysis, in level 1 "reaction": 93% said that the course fulfilled their expectations and 92% would recommend it. In level 2 “learning”: 42% approved the courses. Level 3 "behavior" was not evaluated and level 4 "organizational change" highlighted that the traditional face-to-face continuing education model of Chilean Gastroenterology Society (SChG) changed to full distance model in these three courses, with 1284 students from South America, Asia and Europe, in a 3-years-period. Additionally, these programs were included in the Medical Society of Santiago (SMS) continuing education agenda. Conclusions: The alliance between the SMS and the SChG generated distance courses that respond to the educational needs of physicians and medical students, with excellent results and student perception.

Biografía del autor/a

Lorena Isbej, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Odontología, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile Unidad Docente de Farmacología y Toxicología, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Javier Uribe, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Olga Carrasco

Comité de Educación Médica Continua, Sociedad Médica de Santiago

Margarita Pizarro, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

María Isabel Jirón, Universidad de Chile

Departamento de Gastroenterología, Hospital Salvador, Sede Oriente, Facultad de Medicina, Universidad de Chile

Edgar Sanhueza, Universidad del Desarrollo

Servicio de Gastroenterología, Clínica Alemana Santiago. Departamento de Enfermedad Digestivas, Facultad de Medicina, Universidad del Desarrollo

Manuel Álvarez-Lobos, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Cristian Hernández-Rocha, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Antonio Rollán, Clínica Alemana de Santiago Universidad del Desarrollo

Servicio de Gastroenterología, Clínica Alemana Santiago. Departamento de Enfermedad Digestivas, Facultad de Medicina, Universidad del Desarrollo

Ximena Monsalve

Comité de Educación Médica Continua, Sociedad Médica de Santiago UDA Hospital Dr. Sótero del Río, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Luis Antonio Díaz, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Medicina Interna, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

María Alejandra Cerda, Universidad de Chile

Comité de Educación Médica Continua, Sociedad Médica de Santiago Facultad de Medicina, sede norte, Hospital Clínico José Joaquín Aguirre. Universidad de Chile

Tomás Kramer

Comité de Educación Médica Continua, Sociedad Médica de Santiago Residente de programa de Medicina Interna. Facultad de Medicina. Universidad de los Andes

Fernando Munizaga, Universidad de Chile

Comité de Educación Médica Continua, Sociedad Médica de Santiago Departamento de Medicina Interna, Campus Centro, Hospital San Borja Arriarán. Facultad de Medicina, Universidad de Chile

Arnoldo Riquelme, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile Comité de Educación Médica Continua, Sociedad Médica de Santiago Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile Departamento de Ciencias de la Salud y Centro de Educación Médica, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile Sociedad Chilena de Gastroenterología

Descargas

Publicado

2019-09-09

Cómo citar

Isbej, L., Uribe, J., Carrasco, O., Villarroel, I., Pizarro, M., Jirón, M. I., Sanhueza, E., Álvarez-Lobos, M., Hernández-Rocha, C., Rollán, A., Monsalve, X., Díaz, L. A., Cerda, M. A., Kramer, T., Munizaga, F., & Riquelme, A. (2019). Experiencia de educación continua en línea en gastroenterología para médicos no especialistas. Revista Médica De Chile, 147(8). Recuperado a partir de https://revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/7354

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 3 4 > >>